Blog


Zakgeld = leergeld


Geld hebben is leuk, dat geldt eigenlijk voor iedereen, of je nou oud bent of jong. Het geeft een gevoel van onafhankelijkheid en zelfstandigheid. Geld uitgeven is ook leuk, want als je zelf bepaalt waar jij je geld aan besteedt krijgt dat gevoel van onafhankelijkheid en zelfstandigheid handen en voeten. Voor jongeren heeft geld hebben vaak iets magisch: je moet er vooral veel van hebben, dan kun je van alles kopen en daar word je gelukkig van.

 

Als volwassenen gaan we dagelijks om met geld, of dat nou via de portemonnee, bankpas, of internet gaat. Als het goed is weten we globaal wat we per maand te besteden hebben en houden we ons hieraan. Doen we dat niet dan komen we vroeg of laat in de problemen. Dit gunnen we onze kinderen natuurlijk niet, daarom hierbij een 7-tal tips:

Tip 1: Begin het zakgeldtijdperk met harde munten. Omdat kinderen weinig contant geld meer zien is het wezenlijk om een kind daarmee kennis te laten maken.

Tip 2: Start in groep 3 met het geven van zakgeld. Zodra kinderen leren rekenen kunnen ze leren met geld omgaan.

Tip 3: Wees wat gierig / krenterig als het om zakgeld gaat. Voor een kind in groep 3 is 0,50 eurocent per week al een heel bedrag. Kijk voor reële bedragen per leeftijd eens op www.nibud.nl

Tip 4: Geef je kind overzicht in mogelijke besteding van zijn geld. Door samen te praten over geld en wat je ermee kunt doen, ontdek je gaandeweg of je kind besef heeft van de waarde van het geld.

Tip 5: Gun je kind zijn zelfstandigheid en onafhankelijkheid, dus geef geen kritiek op zijn bestedingspatroon. Zakgeld is leergeld. Alles wat je kind nodig heeft krijgt hij, zakgeld is een middel om verantwoordelijkheid te leren.

Tip 6: Beloon! Als je merkt dat het kind goed met geld om kan gaan, dus niet meer uitgeeft dan hij heeft en misschien al een spaarpotje maakt voor iets groters, is dit vanzelfsprekend een compliment waard. Daarnaast kan het stimulerend zijn om bij het bereiken van een bepaald bedrag een ‘rente’ in te stellen, een beloning omdat je kind een best moeilijke klus heeft geklaard. Het is namelijk voor de meeste kinderen niet eenvoudig om geld wat ze wél hebben niet uit te geven. Voor een groeiend aantal volwassenen ook trouwens 😉

Tip 7: Tot slot de moeilijkste opgave voor ouders: laat je kind zelf zijn geldprobleem oplossen. Voorbeeld: Op een gegeven moment heeft je 14-jarige puber geen geld en zijn vriend is jarig. Sinds de brugklas weet hij dat hij cadeautjes zelf moet betalen maar dit is hem totaal ontschoten. Keuze: zonder cadeau naar het feest of ervoor werken. Dit kan bijvoorbeeld door klussen voor jou te doen waar hij iets mee verdient. Laat je in elk geval niet verleiden hem het geld te géven, gun hem de les van het dragen van verantwoordelijkheid en de gevolgen die daarbij horen. Uit ervaring weet ik dat dit de moeilijkste tip is maar je zult merken dat je het maar 2 of 3 keer hoeft te doen.

 

Succes!

 

Dorothé Oppelaar

Blog geschreven in opdracht van CJG Amersfoort

Geschreven door De Puberpedagogen op 11 oktober 2012 in de categorie(ën) Geen categorie

Nog geen reacties

Laat een reactie achter